1. Zaangażowanie
Każdy wciągnięty jest w naukę w nieco innym stopniu, każdego także wiedzie inna motywacja. Zapał do chłonięcia wiedzy to czynnik podstawowy, którego pozyskanie jest dla ucznia krokiem niemal nieodzownym. Równie jednak ważna co posiadanie zapału jest możliwość ukierunkowania go w ten sposób, by zaowocował najbardziej satysfakcjonującymi efektami. Posługując się analogią - co nam po solidnym mieczu skoro nie ma mistrza, który nam pokaże jak nim trzeba machać. Nikt zaś nie ukierunkuje naszego zaangażowania skuteczniej niż profesjonalny nauczyciel angielskiego. Czy to jednak oznacza, że dzierżąc wielki zapał musimy chodzić na zajęcia do szkoły językowej? Absolutnie nie, choć bez pomocy nauczyciela się tutaj nie obędzie. Nauczyciel nie musi siedzieć z nami w sali przez bite dwie godziny, ale jest niezbędny by wskazać nam co robić - rozpisać plan nauki, wyznaczyć harmonogram zadań, przekazać materiały. Otrzymawszy takowe instrukcje możemy(podążając ściśle zawartymi w nich wskazówkami) uczyć się samotnie w domowym zaciszu. Jest w tym jednak haczyk! Samodzielna nauka wymaga sumienności, skupienia i wielu wyrzeczeń. Wygoda salonowej kanapy może być takoż kusząca co zdradliwa. Musimy sobie uświadomić, że zdobywanie językowej wiedzy na własną rękę to przede wszystkim praca. Warto zatem potraktować tę pozornie luźną indywidualną naukę poważnie. Nie jest bowiem prawdą, że szybka nauka angielskiego do bujda. Racjonalnie szybka nauka istnieje, ale wymaga ona od ucznia wielu godzin ciężkiej i uczciwej pracy.
2. Czas
Godziny dostępne na naukę - jedni mają ich bez liku, inni muszą się natrudzić by znaleźć w ciągu doby te kilka wolnych chwil. Dla osób, które czasu mają pod dostatkiem zalecić można tak zajęcia w szkole jak i pracę w domu. Połączenie potencjałów oferowanych przez te obie formy zaowocuje z pewnością świetnymi efektami. Co do zapracowanych to warto zaznaczyć, że nauka w szkole jest raczej skuteczniejsza niż nauka w domu. Skromny zasób czasu dobrze byłoby więc zainwestować właśnie w lekcje szkolną. Należy jednak najpierw wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników.
Po pierwsze: Czy nie zmarnujemy zbyt wiele czasu na dojazd do szkoły?
Po drugie: Czy szkoła blisko miejsca zamieszkania faktycznie warta jest naszej uwagi. Niech nie skusi Was niewielka odległość. Szkołę należy przede wszytym wybierać na podstawie tego co nam oferuje. Lepsza jest nauka w domu pod wirtualnym okiem zdolnego, doświadczonego nauczyciela, niż lekcja w szkolnej sali z nauczycielem kiepskim, niepotrafiącym wykorzystać naszego potencjału.
Po trzecie: Czy po ciężkim dniu pracy znajdziemy w sobie siłę na siedzenie w szkole i czy nie lepszym wyjściem będzie nam się uczyć z laptopem na domowej sofie? Ciężka praca w zdobywaniu wiedzy jest zaiste ważna. Zdajemy sobie jednak sprawę, że niektóre zawody potrafią wycisnąć z człowieka siódme poty. A skuteczność pracy kogoś kto zamiast o sukcesie w nauce angielskiego myśli o pościeli i miękkiej poduszce jest jak łatwo się domyślić znikoma.
3. Koncentracja
Elektroniczne sprzęty, kuszące zapachy dochodzące z kuchni, atrakcyjny współmałżonek, czy rozbrykane dzieci - dom pełen jest czynników dekoncentrujących. Szkoła nie jest naturalnie wolna od różnych ,,rozpraszaczy’’, lecz ma ich ona mniej i to właśnie praca w jej lekcyjnej sali pozwoli nam się skupić zdecydowanie lepiej.
4. Praktyka
Czym jest nauka angielskiego bez praktycznych zajęć poprzez konwersację? Rozmowa z nauczycielem to wręcz krok niezbędny na drodze do opanowania obcej mowy - testujący umiejętność wykorzystywania nabytej przez nas wiedzy w tym co najważniejsze - w kontakcie z drugim człowiekiem. Czy aby jednak na pewno potrzebna jest nam do tego szkoła? Technologia naszych czasów oferuje nam przecież takie wspaniałości jak internetowa komunikacja na odległość. Nie zastąpi ona wprawdzie rozmowy face to face w rzeczywistym świecie, ale stanowi przyjemną alternatywę dla tych, którzy na naukę w szkole nie mogą sobie pozwolić. Tutaj także warto by powrócić do kwestii kuszącej odległości i jakości nauczycieli. Komunikacja internetowa oferuje nam nieskończony niemal wybór partnerów do rozmowy. W niektórych sytuacjach warto lepiej wybrać konwersację przez ekran komputera z nauczycielem zdolnym oraz doświadczonym, niż rozmowę w klasie z nauczycielem miernym.
Podsumujmy zatem…
Nauka w szkole Nauka w domu
Praca pod okiem nauczyciela. Wymaga względnego wypoczęcia oraz bezwzględnego zaangażowania. | Praca samodzielna według wskazówek otrzymanych od nauczyciela. Wymaga bezwzględnego zaangażowania, sumiennej i uczciwej pracy oraz poświęcenia. |
Najefektywniejsze wykorzystanie czasu pod warunkiem, że szkoła nie jest zbyt daleko od naszego domu oraz, że nauczyciele potrafią umiejętnie pokierować naszym zapałem. | Efektywność wykorzystanego czasu zależna od naszego zaangażowania, a także jakości otrzymanych od nauczyciela wskazówek. Skuteczność spada wraz ze wzrostem ilości rozpraszających nas czynników. |
Czynniki dekoncentrujące w ilości minimalnej. | Mnogość czynników dekoncentrujących. |
Możliwość praktyki poprzez konwersację. Praktyka minimalnie skuteczniejsza niż w przypadku rozmowy przez internet. | Możliwość praktyki poprzez konwersację(niezbędne połączenie z Internetem). |
Najlepszym rozwiązaniem dla osób posiadających dużo czasu wydaje się więc nauka w szkole wspomagana dodatkowo pracą w domu(odbywającą się według instrukcji nauczyciela). Dla osób zabieganych idealna wydaje się wyłącznie nauka w szkole jako najefektywniejsza forma wykorzystania niewielkiej liczby godzin. Ci zaś, którzy zasób czasu posiadają skromny, a do szkoły mają zbyt daleko powinni zdecydować się na naukę w domu wspomaganą naturalnie zaleceniami nauczyciela oraz praktyką konwersacji poprzez komunikator internetowy.
Przy wyborze warto mimo wszystko mieć na uwadze jakość stacjonarnych szkół. Należy być świadomym faktu, iż Internet daje nam nieskończony wybór językowych opiekunów, zaś nasza okolica oferuje pewien ograniczony(nierzadko skromny) zasób nauczycieli. Pamiętajcie zatem aby najpierw sprawdzić, czy w dostępnej dla was puli znajdują się osoby warte waszego zaangażowania i waszego czasu.